Geschreven door Jan Kooistra

Zie ook: http://nl.linkedin.com/in/jdkooistra

Jan Kooistra heeft 5 berichten geschreven op Medialandschap.

Dit bericht is gepubliceerd op 3 December, 2009 om 17:26 en gelabeld met .

Graphic the Guardian

Graphic guardian.co.uk

De Britse krant the Guardian experimenteert volop met crowdsourcing. Toen bleek dat parlementariërs jarenlang naar hartelust de gekste declaraties konden indienen, bood the Guardian de bonnetjes aan sitebezoekers aan. Hoe meer ogen de lange lijsten doorspeuren naar opmerkelijke declaraties, hoe groter de kans op een nieuwe scoop voor de krant.

Nu doen ze iets vergelijkbaars met de financiële handel en wandel van Tony Blair. De voormalige Labour-premier die geen president van de Europese Unie is geworden, verdient miljoenen met speeches, een boek, consultancy. Niet vreemd voor een oud-politicus, Bill Clinton deed hetzelfde.

Het gekke aan Blair is blijkbaar dat al dat geld vreemde wegen aflegt.

Blairs miljoenen stromen door zeker 12 verschillende firma’s voordat hij  er boodschappen mee kan doen. Ook donaties voor Blairs liefdadigheidsorganisaties lopen via die firma’s. De bedrijfjes hebben exotische namen als Windrush Ventures en Firerush Ventures.

The Guardian kan er maar geen grip op krijgen: het zal niets illegaals zijn, maar waarom toch zo ingewikkeld? En waarom wil Blair zijn constructie niet uitleggen?  De krant vraagt hulp aan belastingexperts en accountants. Alle bronnen van de krant staan online. Wie voor 16 december met de beste verklaring komt, wint een originele cartoon.

Interessant. Wired had ook al zo’n leuk experiment met lezers. Journalist Evan Ratliff ‘verdween’, lezers werden opgeroepen hem te vinden. Datkostte heb 25 dagen.

1 Reactie
  1. Mooi onderzoek en verhaal. Crowdsourcing voor nieuws is dubbel interessant omdat je als lezer ook écht onderdeel bent van het proces.

Jouw reactie

Het kan soms even duren voordat je reactie zichtbaar is. Dit komt door de spam-controle. Als je geen spam-robot bent zal je reactie zo snel mogelijk zichtbaar worden.

Twitter & Facebook
Volg Medialandschap op Twitter, Facebook, E-mail of via RSS om eenvoudig op de hoogte te blijven van nieuwe berichten.

Zoek een bericht
Heb je een bericht gelezen op Medialandschap, maar kun je het niet meer vinden. Geen probleem, tik hieronder je zoekopdracht.

Credits
Het Medialandschaplogo en de stijl zijn ontworpen door Ronnieism. Berichten worden geschreven door: Alexander Kaan, Diederik van Liere, Inger Wolters, Jan Kooistra, Kasper Dado, Marco van Heerde, Wilbert Baan

Thema's waar Medialandschap over schrijft
Internet of Things, Quantified Self, Communicatie, Branded Utilities, Netwerkcultuur

Contact
Medialandschap is een collectief technici en creatieven. We schrijven over nieuwe media . Heb je tips, wil je iets delen of doorgeven, neem contact op.